MARKETLER BAKKALARIMIZI BİTİRDİ

  • 13 Şubat 2017
  • 429 kez görüntülendi.
MARKETLER BAKKALARIMIZI BİTİRDİ

MARKETLER BAKKALARIMIZI BİTİRDİ

                            Son yıllarda ülke genelinde süpermarket  sayıları her geçen gün arttığı bir gerçektir.   Yalnız  Büyük şehirlerde değil, Anadolu’nun bir çok ilçelerinde bile tüketicinin bu yönde ihtiyaçlarını  karşılamak  üzere süpermarket  şubeleri açılmaktadır. Dinarda da  son zamanlarda  üst üste  büyük marketler hizmete girdi  . Öte yandan  mahallemizdeki, sokak aralarındaki evimizin anahtarını dahi teslim ettiğimiz, paramız olmadığında veresiye alışveriş  yaptığımız  Bakkalımızı unuttuk, umursamaz olduk.

                            Şehirlerin hemen hemen her cadde,her sokak ,köşe başları  hatta mahalle aralarında, hiper,süper ve mikro ismi  altında  büyük küçük alışveriş merkezleri  hayatımıza giriverdiler.Alışveriş kültürümüzü,gelenek ve göreneklerimizi en önemlisi  mahallemizin medarı iftarı BAKKALIMIZI bile  unutturdular.Müşteri çekmek için  her türlü  dalavere düşünülerek  marketlere yansıtılmış bunlardan  bazıları;  Ürünlerin reyonlara yerleştirilmesi,ışıklandırılması,reklamlar  ve fiziki durumlarıda  dikkate alınarak seçilmiş satış elamanları  her şey tüketiciye hizmet olarak sunulunca  Mahallenin BAKKALINI ve MANAVINI unuttuk.Daha doğrusu unutturmak için bu süpermarketlere  bir çok hileler  ve  tuzaklar kurulduğunu  ne yazık  ki  sonradan  öğrenmeye başladık.Bizimde yaptığımız araştırmalar sonunda bu marketlerin nasıl çalıştığını ,satış müdürlüğü  yapmış bir tanıdığımızdan da  aldığımız tiyolarıda sizlerle  paylaşalım istedik.

                 Süpermarketler size ihtiyaçlarınız haricinden  fazla para harcatmak  için aklınıza gelmeyen  hileler,tuzaklar hazırlamışlardır;                     

                     Marketlerin reyonlarına göz hizasındaki ürünler en ve pahalı olan ürünler yerleştirilip sizin dikkatlerinizi çekerler.Özellikle  bu ürünler  1.60 metre  yüksekliğe yerleştiriliyor.

                        Etiketlerde hep küsuratlı fiyatlar yazılır, yapılan araştırmalarda küsuratlı rakamlı fiyatlar  “daha uygun fiyatlı”  olarak algılandığını gösterirmiş.

                        Günlük ihtiyaçlarımız olan Ekmek  başta olmak üzere benzeri ürünler  marketin en  arka  kısımlarında  yer alırmış.Çünkü siz oraya varıncaya kadar  marketin diğer ürünlerini de görüp  fazladan  alışveriş  yapacağınız  hesaplanıyor.

                        Hiçbir koridor boşluğa açılmaz  başka ürüne açılan reyona çıkar, rabirant gibidir.Büyük marketlerde pencere katiyen yoktur.Duvarlarda saat bulunmaz.Size lüzumlu olmayan  ürünleride   almanız için  her yol denenir,  Bazı marketler  acıkanlarıda düşünüp   mağazadan çıkartmamak  için lokanta  bölümü de açıp göz alıcı yemekleri müşteriye  tezgahlarda  sunmaktadırlar.

                         Yine bazı marketlerde  satılan ürünlerin kalitesi düşük,sağlıksız gıda maddeleri çeşitli satış hileleriyle bizlere sunulmakta  ve  o tuzaklardan  etkilenen  bir çok  tüketici  işine yaramayacak  ürünleri  de satın alarak evine götürmektedirler.

                       Şekerden çay’a, sıvı yağlardan içme suyuna kadar bazı marketler  kendi market isimlerini anbalajlatarak   raflara koyup  tüketiciye  satıyorlar. Dökme cay veya dökme şekerden paketlenerek hazırlanan ürünler ne kadar sıhhatli ,kontrol ve denetim yapılıyor mu  ?,kimler yapıyor?,kontrolü   yapıldığına dair belge,tarih   üzerlerinde hiçbir yazı ,not yok.

                     Birde fiyat   oyunları vardır ; bu defa  indirim oranını yüksek göstermek için sepetlere konulan promosyonlu ürünlerin fiyatlarını şişirip aynı ürünün  raflardaki fiyatını   daha düşürürken  sepetteki     promosyonlu ürünü yüksek fiyattan gösterip  sözde indirim yapılmış gibi gösteriyorlar. Bazı tüketicilerde buna aldanarak adeta  kapışıyorlar.

                      Başka  değişik bir tuzak daha, Fiyat oyunu da iki şekilde Gerçekleşmektedir. Bunların ilki raftaki  ürünün altındaki fiyatla, kasadaki barkot fiyatı arasındaki farklılık  örneğin bir deterjan almak istediniz  raftaki fiyatı 15.95 lira görülmekte, müşteri  ürünü  bu fiyattan aldığını sanarak almış olduğu  diğer  ürünlerin arasına koyuyor, kasaya gittiğinde faturasına 18.95  olarak yansıtılıyor.  Marketlerde çoğunlukla tek ürün alınmadığı göz önünde bulunduğundan bu fiyat farkını tüketicinin algılaması çok zorlaşıyor.

                     Bu alışveriş merkezlerine çocuklarını da  yanlarında  götüren  aileler çoğunluktadır. Çocuk  sıkışır  tuvalet ihtiyacı olduğunu size söylerse o zaman yandınız, çok büyük  alışveriş  merkezleri hariç  iki katlı  süpermarkette  bile WC bulamasınız.Yalnız Personelin  girdiği tuvalete de maalesef  müşteriyi   almıyorlar. Antalya Burhanettin  onat   Caddesi ndeki  iki katlı  Makro süpermarketin  içinde yaşlı bir arkadaşın  tuvalet ihtiyacı için sorduğumuzda  markette  müşteriler için tuvalet olmadığı ve  personel içinde bir tek tuvalet  olduğunu oraya da müşterilerin girmesinin yasak olduğu   bildirmeleri  üzerine konuyu  sorumlu  müdürle  konuşmak     istediğimizi anlattık.     Buraya   alışverişe   gelenler    içinde çocuklar,hastaların,yaşlı ve prostat sorunu olanlar  için bir WC olması gerektiğini söyledik.   Fakat  aldığımız cevap  çok ilginçti,Süpermarketlerin açılış ruhsatları  alınırken  Belediyelerin  bu durumu pek aramadıklarını  ve Yönetmelikte WC yapılmasına dair bir madde de   olmadığını söylediler. Her kişinin başına gelebilecek böyle bir durumda  vatandaşın ne yapması gerekeceğini bir bilen varsa söylesin.   İşte Dışarıdan şaşalı ,muhteşem gördüğümüz ve Akrabamız kadar yakın  Bakkalımıza tercih etiğimiz  süpermarketlerin durumu hemen hemen böyledir.Aslında yerden biter gibi çoğalan marketler Bakkalı  her  mahalle,cadde ve sokak aralarından silip kepenk kapattırdılar.Zanaatı  olmayan , küçük sermaye  ile sokak aralarına ,evinin altına bir Bakkal dükkanı açmak artık hayal oldu.

                     Daha düne kadar  Dinar’da  Eski Bakkallarımızdan  Adil Ünal, Salih Şeker,Mehmet özkul, Adnan Ersoy,  Hamdi ve Cengiz Sarıaltınlar,Orhan Gönüllü, Osman Acar,Altıparmaklar başta olmak   üzere mahalle aralarına yayılmış evinin altındaki bir odayı  çevirerek  bakkal dükkanı haline getirmiş olan  her gün alışveriş  ettiğimiz  bu dükkanlar birer  birer  ortadan kayboldu kepenklerini kapattılar.  Çünkü  bizler  marketleri tercih edip kara gün dostumuz  bakkalımızdan ayağımızı kestik, unuttuk.

                     Mahallenin bakkalı  çileli insandır,dert babasıdır,  o semtin  içindeki insanların şeceresini  bilir , mahallenin muhtarı  gibidir.Evlenecek oğlanın durumunu kız babası ona  sorar,adres ona sorulur, bakkal mahallenin bütün haberlerinin alındığı yerdir. Kiralık daire,satılı ev bilgilerine sahiptir.Müşterisi  akrabası gibidir borç isteyene borç verir,evimizin anahtarını ona teslim ederizFakat  bazılarımız  da para olmadığı zaman veresiye alışverişi bakkaldan, peşin  alışverişi de marketlerden yaparız.Bir ekmek ve gazeteyi istediğimizde evimize kadar  gönderen ,iyi ve kötü günümüzde yanımızda olan  komşumuz bakkaldan arasırada olsa alış veriş ederek  ona destek  olmalıyız,kepenginin kapanmasına  tamamen ortadan silinmesine mani olmalıyız, alışverişlerimizi mecbur kalmadıkça marketler yerine  bakkalımızdan yapmalıyız.Çünkü o bizim en yakın arkadaşımız, haber  kanalımız,emanetçimiz  ,can simidimiz ,sıkışınca  borç para alabileceğimiz  hakiki dostumuzdur.

SAYGILARIMLA.

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

Kişi Doğrulama Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.